PŘÍBĚH ČERNÝCH PEREL

Černé perly byly ještě před pár desítkami let považované pouze za nepovedený produkt přírody, o který obchodníci neměli nejmenší zájem. Pak se ale cosi změnilo. Jak byla černým perlám vydlážděná cesta do luxusní společnosti a jak jeden člověk dokázal ovlivnit vnímání jejich hodnoty všech ostatních zákazníků? Příběh černých perel popisuje ve své knize Dan Ariely.

Jistý obchodník se skrze svého známého dostal v sedmdesátých letech k informaci, že se kolem jednoho ostrova nachází spousta perlotvorek, které produkují netradiční černé perly. V té době byly černé perly neznámým zbožím, pro které ještě nebyl vytvořen trh. Obchodník se ujal příležitosti a  pokoušel se perly prodat, ale zákazníci o ně absolutně nejevili zájem.

I černé perly mají své kouzlo

Bez jediného prodaného kusu obchodník přemýšlel, co dál. Namísto úvah o snížení ceny ho napadlo jiné řešení. Zkontaktoval svého známého, který byl velmi vážený klenotník pro vyšší New Yorské společenské vrstvy s obchodem na Páté Avenue. Klenotník černé perly vystavil ve své výloze s velmi vysokou cenou. Obchodník zařídil i články v luxusních časopisech, které četla vyšší společnost. Dal si záležet na tom, aby černé perly byly vždy vyobrazeny vedle dalších luxusních šperků. Netrvalo dlouho a vysoce postavené ženy z New Yorku pyšně zapínaly kolem svého krku náhrdelníky z černých perel. Zboží, o které původně nebyl ze strany spotřebitelů zájem, se rázem stalo luxusní záležitostí, kterou si mohli dovolit pouze ti bohatí.

černá perla

Jak se mohlo stát, že se méněcenné zboží dostalo mezi luxusní šperky?

Ariely popisuje tento efekt jako imprinting neboli efekt vtisknutí. První cena, kterou u daného výrobku vidíme, vytvoří v našich hlavách tzv. cenovou kotvu. Podle této první spatřené ceny budeme hodnotu výrobku porovnávat i v budoucnosti. Tento jev není typický jen pro šperky. Týká se veškerého zboží. První  dojem je při setkání s produktem mnohem důležitější, než kde jinde. Právě první viděná cenovka rozhodne o tom, jak o něm budeme uvažovat v budoucnu. 

; /* ]]> */